تبلیغات
سایت نیسان،ماکسیماومورانو وقشقایی و...
»» آموزش تعمیرات و سرویس خودرو نیسان ماکسیما»» نصب کروز کنترل فابریک برای ماکسیما -جهت تهیه تهاس بگیرید»» مقالات آموزشی و دفترچه های خودرو »» آموزش سرویس و تعمیرات خودروهای نیسان ماكسیما نیسان پیكاپ نیسان رونیز و......»» دفترچه ی راهنمای ماکسیما»» فیلتر اسپرت جایگزین -جهت تهیه تماس بگیرید»» استرس بار ماکسیما-برای تهیه تماس بگیرید»» دیسک سوراخ دار برای ماکسیما»» فیلم شتاب ماکسیما»» ارئه ی قطعات تیونینگ خودروی نیسان ماکسیما»» فنر تعادل عقب نیسان ماکسیما (Rear Sway Bar) »» چگونگی استفاده از گیج اندازه گیری سطح روغن»» تعمیر وفع هشدار چراغ جلوی ماکسیما»» آموزش رنگ آمیزی قست بیرونی سیستم ترمز ماکسیما»» سیم کشی دوباره پورژکتور ماکسیما»» سرویس مخزن آب شیشه شور ماکسیما»» رفع مشکل کمک های عقب ماکسیما»» آموزش نصب مبدل رینگ برای ماکسیما برای بهبود هندلینگ»» آموزش تعویض شمع و کویل وسر سیلندر ماکسیما با تصویر»» تعویض میکرو فیلتر ماکسیما به روایت تصویر
بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

 

ماکسیما خودرویی محبوب برای مردم و سرنوشت ساز برای نیسان. خودرویی که مردم کشور ما آن را به خوبی می شناسند و همه آن را بعنوان خودرویی لوکس و با پرستیژ بالا تلقی می کنند. اما باید دید وضعیت آن در بازار جهانی چگونه بوده و هست. آیا این خودرو نیز به دلیل بازار غیر رقابتی در ایران، به خودرویی نسبتا موفق تبدیل شد؟ ماکسیما از چه زمانی متولد شد و هم اکنون دارای چه تفاوتهایی با مدل رایج در کشورمان است؟

1976 تا 1980 – تولد نام ماکسیما

ماکسیما برای اولین بار در سال 1976 متولد شد و در واقع مدل لوکس مدل بلو برد (پرنده آبی) بود. یک سال بعد ماکسیما به بازار آمریکا راه پیدا کرد اما در آنجا با نام داتسان 810 (Datsun 810) به فروش می رسید و بطور مستقل یکی از مدلهای نیسان را شامل نمی شد. برای ماکسیما دو نوع پیشرانه در نظر گرفته شده بود. پیشرانه SOHC (یک میل سوپاپ در بالا) با نام L-Series 6I که برای بازار ژاپن 2.0 لیتر و برای آمریکا 2.4 لیتر حجم داشت. این پیشرانه قبلا در داتسان 240Z استفاده شده بود. مدل 2.0 لیتری قادر به تولید 121 اسب بخار بوده در حالی که مدل قویتر 125 اسب بخار تولید می کرد. در مدل اسپرت نیروی پیشرانه توسط یک جعبه دنده دستی به چرخهای عقب منتقل می شد. درست سه سال بعد یعنی در سال 1979 مدل کوپه ماکسیما نیز با تغییرات اندکی در ظاهر تولید شد.

1981 تا 1984 – استقلال ماکسیما با وجود اینکه در 4 سال گذاشته یعنی تا سال 1980 بلوبرد با نام ماکسیما در بعضی بازارها به فروش می رسید، اما اولین خودرویی که بطور مستقل نام ماکسیما را به خود گرفت در سال 1981 تولید شد. البته این خودرو نیز در اصل همان بلو برد 910 ژاپنی بود که دماغه آن 99 میلیمتر کشیده تر شده بود. این خودرو با نامهای 810 Deluxe و 810 ماکسیما عرضه می شد که در سال 1982 این مدلها به ماکسیما تغییر نام دادند. در سال 1984 یعنی آخرین سال تولید اولین سری ماکسیما، داتسان آمریکا نیز از نشان نیسان در پشت خودروهای خود استفاده کرد. البته تنها سری تولیدی که هم نشان نیسان و هم داتسان را بر بدنه داشتند، همین مدلهای سال 1984 بودند. در همین سالها سایر رقیبان ژاپنی نیز بی کار ننشسته و بعنوان مثال تویوتا مدل کرسیدا را برای رقابت با ماکسیما روانه بازار کرد.

این سری ماکسیما نیز از همان پیشرانه 2.4 لیتری L I6 که در مدل قبلی داتسان 810 و داتسان Z240 استفاده شده بود استفاده می کرد. همچنین خودرو کماکان دیفرانسیل عقب باقی مانده و با جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا اتوماتیک قابل سفارش بود. این سری ماکسیما همچنین قابل سفارش با پیشرانه دیزلی LD28 OHC 2.8L I6 نیز بود که در آمریکا از میانه سال 1981 تا 1983 در دسترس بود.

1985 تا 1988 – اولین ماکسیمای دیفرانسیل جلو

در اواخر سال 1984 اولین ماکسیمای دیفرانسیل جلو بر پایه نیسان بلوبرد U11 تولید شد. این سری ماکسیما با پیشرانه 3.0 لیتری با توان خروجی 154 اسب بخار با نام VG30E V6 و همچنین جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک و یا 5 سرعته دستی در دسترس بود.

سال 1988 آخرین سالی بود که مدل استیشن واگن تولید شد. در این دوره، در اواخر سال 1986 ماکسیما با تغییراتی در بدنه و کابین عرضه شد. امکانات لوکس قابل سفارش بر روی هر دو مدل پایه که GL نام داشت، بود. این مدل بعدها به GXE تغییر نام داد. از جمله این امکانات لوکس می توان به سیستم ورود لمسی بر روی پانل در راننده و سرنشین، شیشه های برقی، قفل مرکزی، آنتن برقی، صندلی تنظیم شونده برقی، سیستم آلارم صوتی، امکان سفارش چرم برای صندلی و برای مدل سدان Exclusive به تجهیزات دیجیتال و کامپیوتر سفری مجهز شده بود. همچنین سانروف برقی که در استیشن واگن بصورت استاندارد وجود داشت، در مدل سدان بصورت سفارشی در دسترس بود.

چرخهای ماکسیما در این سالها 15 اینچ بوده و در مدل SE یک اسپویلر کوچک روی صندوق عقب و ترمزهای دیسکی در 4 چرخ به آن اضافه شده بود. در این سالها نیز رقیب ژاپنی نیسان کماکان تویوتا کرسیدا بود اما ماکسیما دو خاصیت لوکس و اسپرت را یکجا داشت در حالی که تویوتا بیشتر به لوکس بودن کرسیدا پرداخته بود.

1989 تا 1994 – ماکسیما J30

ماکسیما در سال 1989 از نو طراحی شد. ابعاد بزرگ آن باعث شد که دومین خودروی پرفروش در بازار آمریکا پس از مزدا 929 باشد. همچنین اولین خودرو ژاپنی بود که دارای عرضی معادل 1701.8 میلیمتر بود که فضایی کافی و راحت را برای سه سرنشین در عقب فراهم می آورد.

در این سالها ماکسیما مجهز به پیشرانه 3.0 لیتری V6 با توان خروجی 160 اسب بخار بوده و از سال 1992 بر روی مدل SE پیشرانه VE30DE با توان خروجی 190 اسب بخار در دسترس بود. همچنین در آمریکا پیشرانه VG30E از سال 1989 تا 1994 در مدل GXE و از سال 1989 تا 1991 در مدل SE استفاده شد.

پیشرانه VE30DE به اضافه دیفرانسیل لغزش محدود از سال 1992 بصورت استاندارد بر روی مدل SE نصب شد. مدل SE با دارا بودن نشانگر های سفید، چرخهای طرح توربین، سپرهای هم رنگ بدنه، اگزوزهای دوگانه، تریم مشکی بجای کروم، فنربندی خشک و اسپرت، زمانبندی متغیر سوپاپ ها، ورودی متغیر منیفولد و جعبه دنده 5 سرعته دستی قابل تشخیص از مدل GXE بود.

جعبه دنده اتوماتیکی که در مدل GXE استفاده می شد و RE4F02A نام داشت، دارای دو حالت اسپرت و کامفورت (راحتی) بود که تفاوت آنها در نقاط تعویض دنده بود. برای مدل SE نیز در سالهای 1992 تا 1994 یک جعبه دنده اتوماتیک با نام RE4F04V قابل سفارش بود که دارای ساختار قویتری برای حالت اسپرت بود اما باز هم دو حالت اسپرت و کامفورت را دارا بود.

مدل SE همچنین دارای اسپویلر کوچک در عقب و آینه های مشکی بود در حالی که در GXE آینه ها هم رنگ بدنه بودند.

در طی این دوره، برای اولین بار ماکسیما برای سفر به اروپا نیز آماده شد که جایگزین مدل لاورل (Laurel) می شد. مدلهای عرضه شده در اروپا 3.0، 3.0 S و 3.0 SE بودند. مدلهای اروپایی دارای پیشرانه VG30E و جعبه دنده اتوماتیک بودند و آپشن دیگری برای آنها در نظر گرفته نشده بود.

مدلی که در ژاپن به فروش می رسید دارای جعبه دنده دستی به صورت آپشن بود در حالی که جعبه دنده اتوماتیکی که در اروپا استفاده می شد نیز بصورت آپشن وجود داشت. این جعبه دنده اتوماتیک در آمریکای شمالی و استرالیا نیز موجود بود اما در نیوزلاند از جعبه دنده دستی استفاده شده بود.

ماکسیما SE در سال 1990 توسط نشریه معروف "کار اند درایور" (Car and Driver) بعنوان برترین خودرو سال انتخاب شد.

1995 تا 1999 – ماکسیما A32

تفاوت عمده این سری بجز طراحی ظاهری پیشرانه قدرتمند آن با نام VQ30DE و توان خروجی 189 اسب بخار و گشتاور 205 پوند-فیت بود. این پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 3.0 لیتر حجم داشته که تنها انتخاب برای بازار آمریکای شمالی بود. این پیشرانه کمصدا، قدرتمند و در بین 10 پیشرانه برتر جهان در همان سالها قرار گرفت. رقیب ماکسیما در آن سالها یعنی تویوتا کرسیدا با تویوتا آوالون که یک خودروی دیفرانسیل جلو بود جایگزین شد.

طراحی بدنه در 1997 ویرایش شد. ویرایش شامل رینگهای 5 پره، چراغهای شفاف، تغییراتی در چراغ جلو و عقب، تغییراتی در چراغ مه شکن و نشان نیسان و استفاده از کروم برای جلو پنجره برای مدل GLE بود. تغییرات داخلی نیز شامل تغییر غربیلک فرمان و اضافه شدن سیستم پخش سی دی بود. ایربگ جانبی نیز برای مدلهای 1997 و 1998 قابل سفارش بود.

همچنین مدلهای آمریکای شمالی در سال 1995 در مدل GLE مجهز به سیستم صوتی بوس شدند که در مدل SE به صورت آپشن در اختیار بود. این سیستم دارای 6 بلند گو و صدایی فوق العاده بود. بجز این سیستم صوتی، سیستم کلاریون نیز در دسترس بود. این مدل ماکسیما نیز خودروی برتر سال 1995 توسط نشریه "موتور ترند" (Motor Trend) انتخاب شد. همچنین در لیست بهترینهای "کار اند درایور" (Car and Driver) برای سال 1995 و 1996 قرار گرفت.

ماکسیما یکی از محدود خودروهای 4 دری بود که در آن سالها از پیشرانه 6 سیلندر خورجینی و جعبه دنده دستی استفاده می کرد. رقیبانی چون تویوتا آوالون، هوندا آکورد V-6، شورلت لومینا، دوج اینترپد و ... همگی از جعبه دنده های اتوماتیک استفاده می کردند. این یکی از دلایل موفقیت ماکسیما بود چون تعداد افرادی که خودرویی ارزان قیمت، جادار و در عین حال سریع را می خواستند زیاد بود و انتخاب آنان ماکسیما بود. بعلاوه، این مدل ماکسیما مدل محبوب تیونر ها نیز بود چون هم ارزان قیمت بوده و هم دارای جعبه دنده دستی با پیشرانه قدرتمند بود در عین اینکه لوازم جانبی آن نیز به وفور و با قیمت مناسب در دسترس بود.

البته این مدل ماکسیما در ژاپن با نام نیسان سفیرو A32 عرضه می شد. ضمن اینکه در ژاپن مدل استیشن واگن سفیرو A32 نیز در دسترس بود (از سال 1988 به بعد، هیچگاه استیشن واگنی با نام ماکسیما تولید نشد). همچنین یکی از مدلهای سفیرو (Brougham VIP spec) در آمریکا با نام اینفینیتی I30 (Infiniti I30) به فروش می رسید و دقیقا همین جاست که به ارتباط ماکسیما تولیدی در ایران با ماکسیمای ژاپنی پی می بریم. این ماکسیما در اصل سفیرو بوده که بنا به دلایل اقتصادی در خاورمیانه با نام ماکسیما عرضه شد. پیشرانه آن نیز VQ20/25/30DE نام داشت. این مدل در کشورهای مختلف با نامهای مختلف بفروش می رسید برای مثال در اروپا با نام QX بوده که دارای تفاوتهای اندکی با سفیرو ژاپنی بودند.

2000 تا 2003 – ماکسیما A33

این ورژن از ماکسیما در استودیو نیسان در آمریکا واقع در کالیفرنیا (La Jolla, California) طراحی شد. این استودیو محل تولد نیسان مورانو نیز هست. پیشرانه آن VQ30DE نام داشت که 222 اسب بخار تولید می کرد. برای این سری سه مدل GXE، GLE و SE داشت که مدل GXE مدل پایه محسوب می شد. مدل GLE دارای خصوصیلت لوکس و چرخهای 16 اینچ بود. GLE در واقع پایه اینفینیتی I30 یا همان ماکسیمای ایرانی خودمان است.

سال 2001 جشن بیست سالگی ماکسیما بوده و نیسان به پاس این جشن یک مدل ویرایش شده عرضه کرد. این مدل ضمن افزایش 5 اسب بخاری توان خروجی، تغییرات کابین، کیت بدنه و چرخهای ویژه را تجربه کرد.

در سال 2002 پیشرانه ماکسیما با نمونه 3.5 لیتری (VQ35DE) جایگزین شد. این پیشرانه 225 اسب بخار توان خروجی و 334 نیوتن متر گشتارو تولید می کرد. ضمن جایگزینی پیشرانه تغییراتی از جمله جلو پنجره بزرگتر، چراغهای جلو با سیستم HID (high-intensity discharge)، جعبه دنده 6 سرعته دستی و سیستم محدودیت لغزش دیفرانسیل، چرخهای 17 اینچی 6 پره در مدل SE و 17 اینچی 7 پره برای GLE، چراغ عقب شفاف و تعدادی تغییرات جزئی در کابین و بدنه نیز در این مدل صورت گرفت. در سال 2002 یک مدل ویژه با نام Titanium Edition با چرخهای ویژه و تغییراتی از قبیل صندلی های گرم شونده ، سیستم راهیابی ماهواره ای عرضه شد. این مدل ویژه با وجود اینکه با تمامی رنگهای موجود عرضه می شد، قابل سفارش با رنگی ویژه و مختص به خود بود.

آخرین مدل GLE در واقع پایه اینفینیتی I35 بود. در روسیه ماکسیما با نام ماکسیما QX عرضه می شد.

2004 تا 2008 – ماکسیما A34

ششمین مدل از نسل ماکسیما، A34 نام داشت که از پلت فرم مشترکی با نسل سوم نیسان آلتیما استفاده می کرد. این پلت فرم با تغییرات اندک در چند مدل دیگر نیسان نیز استفاده میشود. این مدل ماکسیما فقط در آمریکا، کانادا و مکزیک عرضه می شود. این مدل با پیشرانه VQ35DE عرضه میشد که دارای دو میل سوپاپ در بالا بود. این پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 265 اسب بخار تولید می کرد.

در سال 2007 این مدل اندکی تغییر کرد. برای مدلهای این سری جعبه دنده های 5 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته دستی موجود بود.

یک مدل کوچکتر ماکسیما از سال 2003 در آسیا و استرالیا عرضه شد که بر پایه نیسان تی ینا ساخته شده بود. در بعضی کشورها نیز این مدل نیسان سفیرو نامیده می شد.

در سال 2007 در بازار آمریکا، یک جعبه دنده Xtronic CVT (Continuously Variable Transmission) شبیه به همان جعبه دنده ای که در نیسان مورانو وجود دارد، در دسترس قرار گرفت و جعبه دنده دستی از دور خارج شد.

برای سال 2008 نیز پکیج Titanium Edition برای مدلهای SE و SL در نظر گرفته شد.

2009 – زیباترین ماکسیما تا کنون

نیسان برای سال 2009 ماکسیما را از نو طراحی کرده و برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی نیویورک از آن پرده برداری کرد. این ماکسیما جدید که A36 نام دارد بر روی پلت فرم D نیسان که در نسل چهارم آلتیما و همچنین نسل دوم مورانو (2009) نیز استفاده شده، ساخته شده است.

طراحی بدنه و کابین دارای شباهتهای زیادی با اینفینیتی G و اینفینیتی M است. پیشرانه این مدل VQ35DE نام دارد که 290 اسب بخار تولید می کند. همچنین در این مدل نیز از جعبه دنده Xtronic CVT (Continuously Variable Transmission) استفاده شده است.

نیسان برنامه ای برای ارائه یک پیشرانه دیزل در سال 2010 برای ماکسیما نیز دارد. آخرین مدل ماکسیما دارای دو رده S و SE است که هر دو دارای امکانات گسترده ای هستند.

این ماکسیمای زیبا از اواخر جون سال 2008 برای فروش در بازار آمریکا عرضه می شود.

چند مورد از رکوردهای حیرت آور ماکسیما نسل هفتم:

0-100 KM/H: 5.5 ثانیه

زمان و سرعت طی مسافت 400 متر: 14.7 ثانیه با سرعت 155.9 KM/H

مسافت 0-100 KM/H: 39 متر

در ایران نیسان ماکسیما (اینفینیتی I30) شروع بسیار خوبی داشت. تمامی مردم آن را خودرویی لوکس و گران قیمت دانسته و بجز مصرف بالای سوخت (حدود 14 لیتر در یکصد کیلومتر) انتقادی به آن وارد نبود. در آن سالها هیچ خودرویی در کلاس ماکسیما در بازار موجود نبود و همین عامل باعث می شد که ماکسیمای ارزان قیمت در آمریکا تبدیل به یکی از گرانترین خودروها در ایران شود. ماکسیما با قیمتی اندکی کمتر از 40 میلیون تومان خودرویی لوکس محسوب می شد.

این در حالیست که دلیل موفقیت ماکسیما در بازارهای جهانی قیمت خوب در ازای امکانات بالا ذکر شد اما در ایران فقط یک دلیل برای موفقیت آن وجود داشت و آن هم بازار غیر رقابتی بود. چون هیچ خودرویی برای مقابله با ماکسیما وجود نداشت. متاسفانه پس از سالها که از ورود ماکسیما به ایران می گذرد، سازنده وطنی هیچ تصمیم برای جایگزینی آن با مدل جدیدتر و یا مدلی دیگر ندارد.

به هر حال با وجود خودروهایی همچون تویوتا کمری، هیوندای آزرا و سوناتا به نظر می رسد کار برای این خودروی خسته سخت شده و کم کم باید با موفقیت های سالهای پیشین وداع کند.

نوشته شده توسط pasha pasha در دوشنبه شانزدهم آذرماه سال 1388 و ساعت 06:32 [+] | نظرات ()
»» آموزش تعمیرات و سرویس خودرو نیسان ماکسیما»» نصب کروز کنترل فابریک برای ماکسیما -جهت تهیه تهاس بگیرید»» مقالات آموزشی و دفترچه های خودرو »» آموزش سرویس و تعمیرات خودروهای نیسان ماكسیما نیسان پیكاپ نیسان رونیز و......»» دفترچه ی راهنمای ماکسیما»» فیلتر اسپرت جایگزین -جهت تهیه تماس بگیرید»» استرس بار ماکسیما-برای تهیه تماس بگیرید»» دیسک سوراخ دار برای ماکسیما»» فیلم شتاب ماکسیما»» ارئه ی قطعات تیونینگ خودروی نیسان ماکسیما»» فنر تعادل عقب نیسان ماکسیما (Rear Sway Bar) »» چگونگی استفاده از گیج اندازه گیری سطح روغن»» تعمیر وفع هشدار چراغ جلوی ماکسیما»» آموزش رنگ آمیزی قست بیرونی سیستم ترمز ماکسیما»» سیم کشی دوباره پورژکتور ماکسیما»» سرویس مخزن آب شیشه شور ماکسیما»» رفع مشکل کمک های عقب ماکسیما»» آموزش نصب مبدل رینگ برای ماکسیما برای بهبود هندلینگ»» آموزش تعویض شمع و کویل وسر سیلندر ماکسیما با تصویر»» تعویض میکرو فیلتر ماکسیما به روایت تصویر